Home / Informatie over hoogbegaafdheid / Onderpresteren
Onderpresteren is een veelvoorkomend, maar vaak onopgemerkt probleem bij hoogbegaafde leerlingen. Op deze pagina leer je wat onderpresteren precies inhoudt, hoe je het kunt herkennen, en welke strategieën je kunt toepassen om deze leerlingen weer te motiveren om het beste uit zichzelf te halen.
Men spreekt van onderpresteren wanneer een persoon zijn cognitieve capaciteiten onvoldoende benut. Dit kan veroorzaakt worden door verschillende factoren, zoals verveling, sociale druk of angst om fouten te maken. Het begrijpen van onderpresteren is de eerste stap om effectieve begeleiding te bieden.
Het herkennen van onderpresteren kan lastig zijn, omdat hoogbegaafde kinderen zich snel aanpassen. Signalen zoals een discrepantie tussen het gedrag thuis en op school kunnen wijzen op onderpresteren. Het is belangrijk om deze signalen vroegtijdig te herkennen om passende ondersteuning te bieden.
Effectieve begeleiding van onderpresteren begint met het begrijpen van de onderliggende oorzaken. Door leerlingen uit te dagen met passend lesmateriaal en een ondersteunende omgeving te bieden, kan onderpresteren gekeerd worden.
We maken gebruik van functionele en analytische cookies. Meer hierover in onze privacy statement.