
Wat leer ik?
De digitale cursus bestaat uit 3 online videolessen die u gedurende 4 weken (per les) op eigen tempo kunt bekijken. In deze cursus leert u hoe u hoogbegaafde kinderen kunt begrijpen, herkennen, motiveren en begeleiden. Hierbij wordt er veel aandacht besteed aan de sociaal-emotionele ontwikkeling en onderpresteren. Aan het einde van de cursus bent u in staat om hoogbegaafde kinderen vroegtijdig te signaleren, een plusklas op te zetten, een beleidsplan te schrijven en begeleiding te bieden aan hoogbegaafde kinderen. U kunt zich hieronder, zowel individueel als met meerdere teamleden, voor de cursus inschrijven.
Voor wie
De cursus hoogbegaafdheid primair onderwijs richt zich op leerkrachten (groep 1 t/m 8), begeleiders, ondersteuners en directeuren uit het basisonderwijs.
Lesvorm en praktische informatie
U bekijkt alle lesdagen op video. U kunt hierbij zelf de video activeren via onze website. Vervolgens heeft u 4 weken de tijd om de geactiveerde video te bekijken. Voor vragen over de inhoud van de cursus, terugkoppeling en het bespreken van persoonlijke casussen wordt u gekoppeld aan een docent. U kunt uw docent via de e-mail vragen stellen. Hierbij kan ook een belafspraak gemaakt worden. Aan het einde van de cursus ontvangt u een certificaat. Het lesmateriaal en het certificaat worden per post naar uw opgegeven adres toegezonden.
Kosten | €500,- per persoon. |
Betaaltermijn | 3 maanden. |
Omvang | 10 lesuren (3 keer ~3,5 uur). |
Inhoud van de lessen
– Intelligentietesten en interpretatie.
– De ontwikkeling van 0 t/m 12 jaar bij een hoogbegaafd kind.
– Het herkennen van hoogbegaafde kinderen in de groep.
– De begeleiding: versnellen, compacten, verrijken en verbinden.
– Het herkennen van onderpresteren.
– Leren leren, automatiseren en doorzetten
– Motivatie, doorzettingsvermogen en frustratietolerantie.
– Het tegengaan van onderpresteren en faalangst.
– Praktische tips voor de sociaal-emotionele ontwikkeling.
– Hoe maak je een beleidsplan hoogbegaafdheid? (met voorbeeld)
– Hoe zet je een plusklas op en wat zijn de aanmeldingscriteria?
– Wat zijn de doelen van een plusklas en wat doe je in de plusklas
– Misdiagnose en de begeleiding van dubbel bijzondere leerlingen
- Materiaalbespreking: welke (verrijkings)materialen kun je gebruiken?
- Praktische vervolgstappen voor het realiseren van beleid
Certificaat
U ontvangt het certificaat na het bekijken van de drie online video’s. Deze wordt later naar u toegezonden.