Cursus hoogbegaafdheid

Hoogbegaafdheid begrijpen, herkennen en begeleiden.
10 uur aan videomateriaal.
Thuis of op school, op uw eigen moment.
500,- per persoon.
Landelijk Informatiecentrum Hoogbegaafdheid 20

Wat leer ik?

De digitale cursus bestaat uit 3 online lessen die u gedurende 4 weken (per les) op eigen tempo kunt bekijken. In deze cursus leert u hoe u hoogbegaafde kinderen kunt begrijpen, herkennen, motiveren en begeleiden. Aan het einde van de cursus bent u in staat om een excellentietraject op te zetten, een beleidsplan te schrijven en begeleiding te bieden aan hoogbegaafde kinderen. Hierbij wordt er veel aandacht besteed aan de sociaal-emotionele ontwikkeling en onderpresteren. U kunt zich hieronder, zowel individueel als met meerdere teamleden, inschrijven voor de cursus.

Voor wie

Docenten, mentoren, decanen, coördinatoren, begeleiders en directeuren uit het voorgezet onderwijs. 

Lesvorm en praktische informatie

U bekijkt alle lesdagen op video. Via de website kunt u de video’s activeren. Vervolgens heeft u 4 weken de tijd om de geactiveerde video te bekijken. Voor vragen over de inhoud van de cursus, terugkoppeling en het bespreken van persoonlijke casussen wordt u gekoppeld aan een docent. U kunt vragen via de e-mail stellen aan uw docent, het is ook mogelijk om een belafspraak in te plannen voor het bespreken van een casus. Aan het einde van de cursus ontvangt u een certificaat. Het lesmateriaal en het certificaat worden per post naar u toegezonden.

Kosten€500,- per persoon. 
Betaaltermijn3 maanden. 
Omvang3 lessen van ~3,5 uur.

Inhoud van de lessen

Inhoud les 1
– Wat is hoogbegaafdheid en hoe werkt het hoogbegaafde brein?
– Hoe denkt en voelt een hoogbegaafd kind?
– Wat kun je als mentor of decaan doen om deze groep te helpen?
– De ontwikkeling van 10 t/m 18 jaar bij een hoogbegaafd kind.
– Het signaleren van hoogbegaafdheid bij tieners.
– Interventies: versnellen, compacten, verrijken en verbinden.
Inhoud les 2
– Waarom gaan hoogbegaafde tieners onderpresteren?
– Wat zijn de gevolgen van onderpresteren?
– Het herkennen van onderpresteren.
– Motivatie, doorzettingsvermogen en frustratietolerantie.
– Het tegengaan van onderpresteren en faalangst.
– Praktische tips voor de sociaal-emotionele ontwikkeling.
Inhoud les 3
– Hoe pas je het lesaanbod voor hoogbegaafden aan?
– Hoe bied je een goed excellentietraject?
– Hoe betrek je ouders bij het excellentietraject?
– Misdiagnose en de begeleiding van dubbel bijzondere leerlingen.
– Het bespreken van beleid aan de hand van een voorbeeld.
– Praktische vervolgstappen voor het realiseren van beleid.
– Sandra, docent
“Inzichtelijk en logisch. Ik snap nu waarom hoogbegaafden gaan onderpresteren en wat ik kan doen om het te voorkomen. Dankjewel!”
– Joris, mentor/docent
“Voor mij als mentor heeft de cursus nieuwe inzichten opgeleverd. Het zijn vaak deze kinderen die het moeilijk hebben, nu kan ik ze beter begeleiden.”
– Nicolle, mentor/docent
“Iedere docent die zijn leerlingen verder wil helpen zou deze cursus moeten volgen, wat een openbaring.”
– Esmee, docent
“Erg fijn dat deze cursus zo praktisch is. Het blijft niet hangen in de theorie, maar geeft duidelijke handvatten voor in de praktijk.”

Certificaat

U ontvangt het certificaat na het bekijken van de drie online video’s. Deze wordt later naar u toegezonden.