Cursus hoogbegaafdheid

Hoogbegaafdheid begrijpen, herkennen en begeleiden.
3 lesdagen van 5 lesuren
Door heel Nederland
500,- per persoon
Landelijk Informatiecentrum Hoogbegaafdheid 51

Wat leer ik?

In de cursus hoogbegaafdheid voortgezet onderwijs leert u hoe u hoogbegaafde kinderen kunt begrijpen, herkennen, motiveren en begeleiden. Aan het einde van de cursus bent u in staat om een excellentietraject op te zetten, een beleidsplan te schrijven en begeleiding te bieden aan hoogbegaafde kinderen. Hierbij wordt er veel aandacht besteed aan de sociaal-emotionele ontwikkeling en onderpresteren. U kunt zich hieronder, zowel individueel als met meerdere teamleden, inschrijven voor de cursus.

Voor wie

Docenten, mentoren, decanen, coördinatoren, begeleiders en directeuren uit het voorgezet onderwijs. 

Lesvorm en praktische informatie

De cursus hoogbegaafdheid bestaat uit drie lesdagen. De lesdagen zijn interactief opgesteld, u krijgt naast de theoretische basis vele praktijkvoorbeelden, verhalen en opdrachten die u kunt gebruiken in de klas. Tijdens de lesdagen is er volop ruimte om vragen te stellen en casussen te bespreken.

Kosten €500,- per persoon. 
Betaaltermijn 3 maanden. 
Omvang 15 lesuren (3 keer 5 uur).
Groepsgrootte Maximaal 28 personen.
In company Vanaf 15 deelnemers.
Locaties

Inhoud van de lessen

Inhoud les 1
– Wat is hoogbegaafdheid en hoe werkt het hoogbegaafde brein?
– Hoe denkt en voelt een hoogbegaafd kind?
– Wat kun je als mentor of decaan doen om deze groep te helpen?
– De ontwikkeling van 10 t/m 18 jaar bij een hoogbegaafd kind.
– Het signaleren van hoogbegaafdheid bij tieners.
– Interventies: versnellen, compacten, verrijken en verbinden.
Inhoud les 2
– Waarom gaan hoogbegaafde tieners onderpresteren?
– Wat zijn de gevolgen van onderpresteren?
– Het herkennen van onderpresteren.
– Motivatie, doorzettingsvermogen en frustratietolerantie.
– Het tegengaan van onderpresteren en faalangst.
– Praktische tips voor de sociaal-emotionele ontwikkeling.
Inhoud les 3
– Hoe pas je het lesaanbod voor hoogbegaafden aan?
– Hoe bied je een goed excellentietraject?
– Hoe betrek je ouders bij het excellentietraject?
– Misdiagnose en de begeleiding van dubbel bijzondere leerlingen.
– Het bespreken van beleid aan de hand van een voorbeeld.
– Praktische vervolgstappen voor het realiseren van beleid.
– Sandra, docent
“Inzichtelijk en logisch. Ik snap nu waarom hoogbegaafden gaan onderpresteren en wat ik kan doen om het te voorkomen. Dankjewel!”
– Joris, mentor/docent
“Voor mij als mentor heeft de cursus nieuwe inzichten opgeleverd. Het zijn vaak deze kinderen die het moeilijk hebben, nu kan ik ze beter begeleiden.”
– Nicolle, mentor/docent
“Iedere docent die zijn leerlingen verder wil helpen zou deze cursus moeten volgen, wat een openbaring.”
– Esmee, docent
“Erg fijn dat deze cursus zo praktisch is. Het blijft niet hangen in de theorie, maar geeft duidelijke handvatten voor in de praktijk.”

Certificaat

De training wordt bij minimaal 90% aanwezigheid, een actieve houding tijdens de lessen en een voldoende beoordeling op de opdrachten afgesloten met een certificaat. U krijgt het certificaat aan het einde van de laatste lesdag uitgereikt.