Cursus hoogbegaafdheid

Hoogbegaafdheid begrijpen, herkennen en begeleiden.
3 lesdagen van 5 lesuren.
Cursuslocaties door heel Nederland.
500,- per deelnemer.
Landelijk Informatiecentrum Hoogbegaafdheid 4

Wat leer ik?

In de cursus hoogbegaafdheid primair onderwijs leert u hoe u hoogbegaafde kinderen kunt begrijpen, herkennen, motiveren en begeleiden. Hierbij wordt er veel aandacht besteed aan de sociaal-emotionele ontwikkeling en onderpresteren. Aan het einde van de cursus bent u in staat om hoogbegaafde kinderen vroegtijdig te signaleren, een plusklas op te zetten, een beleidsplan te schrijven en begeleiding te bieden aan hoogbegaafde kinderen. U kunt zich hieronder, zowel individueel als met meerdere teamleden, voor de cursus inschrijven.

Voor wie

De cursus hoogbegaafdheid primair onderwijs richt zich op leerkrachten (groep 1 t/m 8), begeleiders, ondersteuners en directeuren uit het basisonderwijs. 

Lesvorm en praktische informatie

De cursus hoogbegaafdheid bestaat uit drie lesdagen. De lesdagen zijn interactief opgesteld, u krijgt naast de theoretische basis vele praktijkvoorbeelden, verhalen en opdrachten die u kunt gebruiken in de klas. Tijdens de lesdagen is er volop ruimte om vragen te stellen en casussen te bespreken. 

Kosten €500,- per persoon.
Betaaltermijn 3 maanden. 
Omvang 15 lesuren (3 keer 5 uur). 
Groepsgrootte Maximaal 28 personen.
In company Vanaf 15 deelnemers.
Locaties

Inhoud van de lessen

Inhoud les 1: het begrijpen, herkennen en begeleiden van hoogbegaafdheid.
– Wat is hoogbegaafdheid en hoe werkt het hoogbegaafde brein?
– Hoe denkt en voelt een hoogbegaafd kind?
– Intelligentietesten en interpretatie.
– De ontwikkeling van 0 t/m 12 jaar bij een hoogbegaafd kind.
– Het herkennen van hoogbegaafde kinderen in de groep.
– De begeleiding: versnellen, compacten, verrijken en verbinden.
Inhoud les 2: onderpresteren, leren leren en de emotionele ontwikkeling.
– Waarom gaan hoogbegaafde kinderen onderpresteren?
– Wat zijn de gevolgen van onderpresteren?
– Het herkennen van onderpresteren.
– Leren leren, automatiseren en doorzetten.
– Het tegengaan van onderpresteren en faalangst.
– Praktische tips voor de sociaal-emotionele ontwikkeling.
Inhoud les 3: de plusklas, materialen, dubbel bijzonder en het beleidsplan.
– Hoe zet je een plusklas op en wat zijn de aanmeldingscriteria?
– Wat zijn de doelen van een plusklas en wat doe je in de plusklas?
– Materiaalbespreking: welke (verrijkings)materialen kun je gebruiken?
– Misdiagnose en de begeleiding van dubbel bijzondere leerlingen.
– Hoe maak je een beleidsplan hoogbegaafdheid? (met voorbeeld)
– Praktische vervolgstappen voor het realiseren van beleid.

Ik vind deze cursus een echte eyeopener waar de theorie en docent elkaar vlekkeloos aanvullen.
Je wilt en kunt er direct mee aan de slag.

- Esther, Directeur
– Miranda, leerkracht/IB’er
“Een duidelijke en goed opbouwende cursus met veel info in begrijpelijke taal. Hier kan je een goede start mee maken. Een aanrader voor andere scholen.”
– Paula, leerkracht
“Een praktische cursus die je in een overzichtelijk tijdsbestek handvatten biedt voor het herkennen van hoogbegaafden en het schrijven van een beleidsplan.”
– Esther, directeur
“Ik vind deze cursus een echte eyeopener waar de theorie en docent elkaar vlekkeloos aanvullen. Je wilt en kunt er direct mee aan de slag.”
– Corrine, leerkracht
“Een interessante en toegankelijke cursus met een lekker vlot tempo. Je blijft en wordt wakker; letterlijk en figuurlijk!”
– Marko, leerkracht
“Je wordt meegenomen in een verhaal over de andersdenkende kinderen en krijgt hierbij een beeld van wat er beter kan en hoe je dit kunt bereiken; kortom: inspirerend.”

Certificaat

De training wordt bij minimaal 90% aanwezigheid en een actieve houding tijdens de lessen afgesloten met een geregistreerd certificaat. U krijgt het certificaat aan het einde van de laatste lesdag uitgereikt.